Logotyp
Logotyp
Designmönster
Kvinna håller i paket

Flyttfirma i framkant erbjuder hållbar flytt

Umeåföretaget Norrland Express har tagit fram ett framgångsrikt koncept för en hållbar flytt. Med specialdesignade flak och tågtransport har de lyckats korta transporttider, förbättra arbetsmiljön för sina medarbetare och minimera co2-utsläppen.

- Vårt mål är en helt fossilfri transportkedja dörr till dörr, säger Norrland Express VD Erik Färm Wallgren.

Under 2022 tog Norrland Express fram en lösning vilket innebär att de kan placera sina släpvagnar på specialdesignade flak som enkelt kan lyftas upp på tåg och transporteras på järnvägen. Det innebär att man kan ha en mindre bil för att hämta upp flyttgodset och sedan köra ut det sista biten till sin slutdestination.

- Många av flyttlassen går till Göteborg och Stockholm. Vi insåg för några år sedan fördelarna om vi kunde transportera våra bilar och släpvagnar på tåg och bara ha första och sista delen i kedjan med bil. Våra chaufförer klarar sig med B eller C-körkort och arbetstiderna blir betydligt bättre vilket gör att det blivit enklare att hitta medarbetare. Hela flyttkedjan går både snabbare och smidigare. Den dagen då vi har elbilar som dragare kan vi erbjuda en helt fossilfri lösning. Och det bästa för kunden är att vi har en hållbar lösning som är snabbare, billigare och bättre för miljön, säger Erik Färm.

- Det är mycket glädjande att se hur ett företag som enligt tradition är gummihjulsbundet med kreativitet och nytänk hittat den här intermodala lösningen där man nyttjar järnvägen på ett optimalt sätt. INAB:s moderna terminaler med flexibla och duktiga operatörer kan tillsammans med kunderna göra verklighet av helt nya logistiklösningar, säger Daniel Rönnberg, tidigare affärsutvecklare hos INAB.

Med det nya sättet att transportera flyttgodset har Norrland Express lyckats minimera sina koldioxidutsläpp samt skapa en effektivare flyttkedja och förbättra arbetsmiljön för sina medarbetare. Till exempel sparar man 655 kg CO2 på rutten Umeå-Göteborg vilket på ett år blir ca 65 500 kg CO2.

Norrland Express startade i Umeå i namnet FlyttFärm 2006. Sedan dess har företaget etablerat sig i Skellefteå, Ö-vik och Sundsvall.

 

CO2-utsläpp Umeå-Göteborg enkelresa

Truck: 75m3, 2,5 lit/mil E6. B0

Tåg: electric cargo train, 7.5t, swedish rail supply

CO2 total [kg]

Truck with trailer 34-40 t

 

Vehicle (tank to wheel)

623.8

Fuel (well to tank)

50.05

Total

673.8

 

 

Electric cargo train

 

Well to wheel

3.122

Last mile med lastbil ca. 20 km

13.0

Lyft med reachstacker 2 st

2.0

Total

18.1

Senast uppdaterad