Umeå flygplats och Swedavia, nu en del av Northern Access
Umeå Flygplats är ny medlem i Northern Access, logistiknavet som binder samman den expansiva marknaden i norra Sverige. Flygplatsen har gått från att vara en lokal flygplats till att bli en av flera viktiga internationella och inhemska aktörer som binder samman norra Sverige med resten av världen.
Under året har flygplatsen anslutit till nätverket Northern Access, logistiknavet med Umeå som utgångspunkt, där transportslag från alla väderstreck möts i några av Sveriges mest moderna och intermodala logistikanläggningar.
– Att verka i en region är att möta upp och skapa förutsättningar för regionens behov av tillgänglighet. En kommunikationslösning som arbetar ensam blir inte särskilt bra, utan vi strävar efter intermodalitet. Därför anser jag att vår plats i Northern Access är väldigt given. Vi behöver både se det långsiktiga och det kortsiktiga perspektivet och hur vi ska komplettera varandra inom transporter, både för människor och gods, säger Bengt-Ove Lindgren, flygplatschef i Umeå.
Umeå Flygplats, belägen cirka 4 kilometer från centrala Umeå, spelar en avgörande roll som en viktig transportknutpunkt i norra Sverige. Med sitt strategiska läge nära både universitet och näringsliv har flygplatsen blivit en central del av regionens infrastruktur. Den har utvecklats från att vara en lokal flygplats till att bli en viktig internationell och inhemsk hub som binder samman norra Sverige med resten av världen.
– Northern Access handlar om att skapa en tightare samverkan mellan medlemmarna kring konkreta logistikfrågor. Det är också en plattform där vi kan ta upp viktiga frågor och dela kunskap om logistik och infrastruktur för regionen. Vi verkar för hållbara logistiklösningar till och från norra Sverige och en hållbar tillväxt. Att Swedavia ansluter som kärnmedlem stärker Northern Access och regionen, säger Anna-Clara Fridén, kommunikationschef INAB.
""
Vår plats i Northern Access är väldigt given. Vi behöver både se det långsiktiga och det kortsiktiga perspektivet och hur vi ska komplettera varandra inom transporter, både för människor och gods.
– Bengt-Ove Lindgren, flygplatschef i Umeå
Som alla flygplatser står Umeå Flygplats inför utmaningar relaterade till klimatförändringar och behovet av att minska koldioxidutsläppen. Flygplatsen arbetar aktivt med att hitta lösningar för att minska sitt ekologiska fotavtryck, bland annat genom att stödja forskning och utveckling av biobränslen och elflyg.
– Batterielektriska flygplan kommer att öppna upp en helt ny marknad med korta regionala flygresor som kan göras helt hållbart, totalt CO2-fritt, och med mindre flygplan. Detta möjliggör att vi kan knyta ihop regioner, både mot Finland och Norge, på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Vätgas kommer också att komma, även om det är en bit kvar. Vi behöver också biobränsle, eftersom vätebränslen inte kan ge lika mycket energi per viktenhet som flytande bränsletyper kan, säger Bengt-Ove Lindgren.
Framtidsvisionen för Umeå Flygplats är att fortsätta växa som en transporthub, som inte bara knyter samman regionen med resten av Sverige och världen, utan också stödjer lokal utveckling och samhällsbyggnad. Med planerade utökningar av både flygtrafik och infrastruktur ser framtiden ljus ut för en nyckelspelare i norra Sveriges transportsystem.
Det här är Northern Access
Northern Access är ett logistiskt nav där nord och syd möter öst och väst och som utgår från Umeå i norra Sverige. Läget vid Bottenhavets kust och med genomfart av både E4, E12, Botniabanan och snart även Norrbotniabanan gör Umeå till en naturlig knutpunkt i ett av norra Europas mest expansiva områden. Miljardinvesteringar görs i såväl nya industrier som i de traditionella näringarna. Northern Access drivs av ett medlemsnätverk - allt för att bygga fler broar. Kärnmedlemmar är idag Umeå kommun, Storumans kommun, Region Västerbotten, Västerbottens handelskammare, Swedavia, Umeå Hamn, INAB, Kvarken Ports och Wasaline. Northern Access har även ett brett partnersamarbete och driver ett Logistiknätverk.
Senast uppdaterad